Про тенденції та проблемні місця на ринку навісних вентильованих фасадів, а також перспективи відновлення розповів Валерій Котляр, засновник та керівник компанії BarkS.
Нагадаємо: компанія BarkS була заснована фахівцями, які мають понад 10 років досвіду у сфері НВФ та СПОК, щоб задовольнити потреби клієнта в присутності технологічного українського виробника, який міг би надати ринку продукт, який за якістю не поступається європейським аналогам.
Ключовий напрям діяльності компанії – розробка та виробництво українських енергоефективних алюмінієвих рішень для будівництва, а саме: навісних вентильованих фасадів, світлопрозорих конструкцій, що захищають, суцільноскляних перегородок, сонцезахисних ламелів, вентиляційних решіток.
— Сьогодні ринок переживає не найкращі часи зі зрозумілих для всіх причин. Звичайно, є низка проблем, які ринок мав і до повномасштабного вторгнення, наприклад нестача людських ресурсів. Але зараз ця ситуація ще більше ускладнилася. Адже більшість робіт, що пов’язані з виробництвом та монтажем вентильованих фасадів, — суто «чоловічі». Зокрема, в питанні монтажу дуже мало людей вміють правильно встановити вентильований фасад. Цей досвід набувається багаторічною практикою. На жаль, часто ті люди, які мають такий досвід, або не хочуть передавати знання, або не вміють цього робити.
Причому проблема кадрів стосується всіх ланок: від робочих рук до конструкторів та бухгалтерів виробництв. Інколи навіть виникають ситуації, коли архітектори хочуть певне облицювання, але таке рішення немає кому втілити. Сьогодні в Україні немає можливості отримати професію, що дає змогу виконувати роботи з інсталяції навісних вентильованих фасадів або їх виробництва. Жоден навчальний заклад не пропонує такі послуги, тому компанії мусять самостійно вирішувати питання з навчанням персоналу. Один із варіантів — компанії, що займаються виробництвом матеріалів, беруть на себе функцію навчання роботи зі своєю продукцією.
Також варто зупинитися на помилках з боку замовника, які часто трапляються. Головна з них — гонитва за дешевизною. У нас усе ще існує принцип «хочу якісно, але дешево». Багато людей також не до кінця розуміють на початковому етапі будівництва, що саме вони хочуть від об’єкта, який будується. Це призводить до неправильного розрахунку навантаження на огороджувальні конструкції, що в подальшому впливає на енергоефективність, тривалість експлуатації, комфорт та інші показники. Тож важливо все це пояснювати та розробляти проєкти з урахуванням усіх переваг протягом життєвого циклу будівлі.
Зазвичай виробники систем вентильованих фасадів мають каталоги вже розроблених рішень, які містять основні розрахунки. Це дає змогу швидко прорахувати проєкт та запустити в роботу замовлення. Але це не всі рішення, а лише основні. До речі, наявність таких каталогів є одним із свідчень того, що компанія має досвід та знання в цій сфері. Окрім цього, щоб конкурувати на ринку, підрядник повинен мати за спиною досвід проєктної роботи на великих об’єктах, правильну організацію праці, яка сприяє економії часу і ресурсів. Також важлива наявність своїх виробничих потужностей, оскільки у фасадних огороджувальних конструкціях величезну роль відіграє власна обробка як облицювальних матеріалів, так і конструкцій. Це дає змогу бути оперативним і гарантувати контроль якості. Плюс підрядник повинен мати свій конструкторський склад. Але все це, зрозуміло, актуально тільки тоді, коли компанія має досвідчені бригади, які вузько спеціалізуються на своїй роботі. Звичайно, це ідеальна модель для зазначеного бізнесу, але такий підхід дійсно гарантує якість.
До речі, сьогодні замовник все більше бере до уваги компетентність компанії на рівні консультації. Тут дуже важливо не нав’язати своє бачення проєкту, а попередити замовника про можливі ризики від пропонованих рішень.
Ще один «біль» ринку — ринок фасадів, як і багато інших, страждає від так званих «гаражників». З одного боку — це демпінг цін на ринку, а з іншого — підрив репутації всіх фасадних рішень. Неякісне виконання робіт, без відповідності технологіям, із використанням матеріалів, якість яких під питанням, завдає шкоди всьому ринку.
Стосовно ж основних шляхів пошуку клієнтів, то, традиційно, перше місце посідає «сарафанне радіо». Особисті напрацювання завжди є ключовими, тому репутація компанії має найбільшу вагу.
Переходячи до питання сегментації ринку навісних вентильованих фасадів стосовно облицювальних матеріалів, варто зауважити, що в Україні їх вибір досить великий. Як то кажуть — на будь-який гаманець. Щодо їх наявності, тут теж все більш-менш стабільно. Навіть з урахуванням того факту, що навісні вентильовані фасади (або вентильовані фасадні системи) — це переважно конструкції з використанням алюмінієвого профілю, який виготовляється на 100% з імпортної сировини, ситуація контрольована.
Щодо вподобань, то на ринку НВФ теж є свої тренди. Наприклад, якщо раніше досить популярними були алюмінієві композитні касети та металокасети, то зараз вони трохи «збавили темпи». Хоча їх популярність була цілком виправдана. Наразі все частіше стали використовувати керамограніт. Звичайно, є замовлення НВФ фіброцементних панелей, HPL панелей, алюмінієвих композитних панелей (АКП), граніту, клінкеру, керамічних панелей та багатьох інших оздоблювальних матеріалів. Але саме керамограніт нині становить значну частку ринку НВФ. По-перше, глина у нас своя. І якщо раніше головною проблемою було те, що виробники не мали обладнання для великоформатних плит, то зараз цю проблему вирішено. Також на ситуацію вплинув і той факт, що у 2019 році на ринку контейнерних перевезень сталася криза, відповідно зріс фрахт, а значить, і собівартість того ж самого металу. Це позитивно вплинуло на збільшення частки НВФ з керамограніту. По-друге, він негорючий, що теж є істотною перевагою. Хоча в кераміки є свої недоліки (приміром, її не можна перфорувати), вона продовжує завойовувати ринок.
Окремою групою є скляні фасади. Вони теж мають своїх шанувальників.
Ба більше, кількість скла в архітектурі постійно зростає, навіть попри реалії, в яких ми сьогодні живемо. Частково — це світовий тренд; з іншого боку, процес проєктування доволі тривалий, тому деякі із сьогоднішніх об’єктів перебувають на завершальному етапі, і рішення, які там використовуються, були прораховані до початку повномасштабного вторгнення. Плюс до всього, ніхто не планує жити в тих умовах, що нині є в Україні. Усі вірять у перемогу та повернення до звичного мирного життя. Також не варто забувати, що важливими показниками нині є енергоефективність, зовнішня привабливість та практичність. На жаль, Україна не виробляє скла для НВФ, але це не заважає виготовляти свої системи зі склом як облицювальним матеріалом.
На противагу склу HPL панелі втрачають свою популярність, хоча вони добре себе зарекомендували в декорі завдяки «натуральності під деревину» та великому формату. Але вартість та клас горючості поступаються тому самому керамограніту. Наприклад, у кераміки показник горючості — НГ, тоді як у HPL панелей — Г1.
Звичайно, говорячи про ринок НВФ, не можна оминути увагою питання утеплювачів. Тут залежність від імпорту незначна. Якщо ж говорити про вподобання, то в Україні ринок НВФ більш прагматичний. Досить мало замовлень із розряду так званих «арт-проєктів».
Також варто зауважити, що дещо змінився і перелік об’єктів, де активно використовуються вентильовані фасади. Так, якщо раніше основними замовниками НВФ були об’єкти комерційної нерухомості, то зараз цілком природно бачити цю технологію на житлових багатоповерхових будинках, об’єктах соціальної інфраструктури та приватних будинках. Одна з причин — зміна будівельних норм, більш високі вимоги до енергоефективності тощо. При цьому НВФ активно використовують як під час нового будівництва, так і реновації. Але, на жаль, у прийнятті рішень часто існує два підходи: одні хочуть зробити лише гарну картинку, і тоді не беруться до уваги характеристики системи, головне — щоб було «красиво». Відповідно, перевага надається більш дешевому матеріалу, без урахування довговічності. Інший підхід — вибір матеріалів з урахуванням їх терміну експлуатації. Тут хочу зауважити, що якісні вентильовані фасади, наприклад компанії BarkS, мають гарантію аж 50 років.
Стосовно цінових коливань, то, звичайно, вони наявні на ринку вентильованих фасадів. Наприклад, якщо ми візьмемо таку складову, як алюміній, то у 2022 році його вартість зросла на 40% порівняно з 2021-м, оскільки не всі заводи працювали. Але потім ціни почали «відкочуватись» назад. Якщо ж порівнювати вартість сировинної складової сьогодні з показниками 2021 року, то вона не зросла вагомо (в межах 10-20%), але відчутно підвищилися розцінки на трудозатрати.
Також хотілось би трохи поговорити про поширені міфи щодо недоліків вентильованих фасадів. Перший з них — панелі вентильованого фасаду занадто важкі.
Цей міф достовірний у тому випадку, коли використовуються важкі матеріали, такі як кераміка або плитки з натурального каменю. Натомість HPL панелі або алюмінієві композитні панелі дуже легкі. В основному під час реновації багатоквартирних будинків використовуються фіброцементні панелі невеликої ваги, ціна яких прийнятна порівняно з вартістю облицювання з кам’яної або керамічної маси.
Наступний міф — теплоізоляційний шар під покриттям вентильованого фасаду осідає! Але вата не осяде, якщо роботи будуть здійснюватися відповідно до технології виконання робіт і з урахуванням рекомендацій виробників. Найбільш поширеною причиною, з якої відбувається усадка вати, є неправильно, не за призначенням обрана вата, щоб заощадити кошти під час виконання робіт, які не видно неозброєним оком.
Як правильно обрати наповнювач для теплоізоляційного шару? Зверніть увагу: виробники вати чітко вказують, які види вати можуть використовуватися для вентильованих фасадів.
Ще один міф — термоізоляційний шар під покриттям вентильованого фасаду промокає. Але у вентильованому фасаді завдяки природній вентиляції волога набагато швидше випаровується з утеплювального матеріалу і не накопичується. Її видаляють протяги. Важливо, щоб теплоізоляційний матеріал та вітрозахисна плівка, що його захищає, були закріплені належним чином, щоб був забезпечений належний вентиляційний зазор. При цьому вода в теплоізоляційний шар може потрапити двома способами: коли дощова вода під впливом вітру і капілярних сил проникає через шов між панелями; коли утворюється так звана точка роси, яка переходить всередину теплоізоляційного шару, таким чином збільшуючи його вологість. Проте завдяки вентильованому повітряному зазору волога швидко виводиться і не накопичується.
Звичайно, нікого не здивувати постійним порівнянням переваг «мокрого» та вентильованого фасадів, серед яких основний аргумент — «мокрий» дешевше. Так, початковий монтаж штукатурних фасадів («мокрих»), в яких використовується пінополістирол, коштує дешевше. З іншого боку, якщо дивитися в довгостроковій перспективі, слід оцінити очікувані експлуатаційні витрати — фарбування фасаду, ремонт, можливе виникнення цвілі.
За даними дослідження, проведеного Агентством з енергозбереження в житловому секторі, передбачені в інвестиційному плані розцінки на підрядні роботи приблизно на 20% нижчі, ніж розрахункова середня ринкова вартість, а розцінки на утеплення стін між штукатурним і вентильованим фасадом відрізняються приблизно на 30%.
Якщо порівнювати штукатурні («мокрі») і вентильовані фасади в довгостроковій перспективі, стає ясно, що на початку трохи дорожчі вентильовані фасади окупаються швидше, тому що вони не вимагають стільки уваги і турботи, як штукатурні фасади.
На завершення — про перспективи. Звичайно, сьогодні це досить непросте завдання, адже ми не можемо сказати, яка ситуація в країні буде завтра, але як би важко не було, ми всі віримо в нашу перемогу. Тож маємо надію, що найближчим часом розпочнеться відбудова України, про яку всі так багато говорять. І навісні вентильовані фасади становитимуть вагому частку в облицюванні фасадів як нових будівель, так і після реновації.