Наші контакти: +38 044 361 92 79 |  +38 067 912 89 29 |    

Ринок сухих будівельних сумішей в Україні: поточний стан та перспективи розвитку

111 2Ринок сухих будівельних сумішей в Україні представлений широким асортиментом продукції як за типом сировини, так і за призначенням — піщано-цементні суміші для вирівнювання підлоги, цементні суміші для роботи по бетонних поверхнях, у тому числі — розчини для кладки, цементний клей для плитки, каменю та утеплювальних матеріалів, гіпсові шпаклівки для стін та стелі (вирівнювальні, декоративні) та інші види. За оцінками української консалтингової компанії Pro-Consulting, у структурі ринку за сировиною переважають суміші на цементній основі (65-67%), серед них до 80% складають клеї для плитки та кладочні суміші.

 

Поточний стан ринку


Ринок сухих будівельних сумішей формується попитом на ринку будівництва. У сегменті нового будівництва близько 70% складають житлові приміщення, решта — промислова та комерційна нерухомість. Під час війни частка житлового будівництва зменшилася з 67% у 2021 році до 59% у 2023 році, що частково пов’язано з відновленням інфраструктурних будівель, релокацією підприємств та зменшенням попиту на житлову нерухомість.

Обсяги нового будівництва (загальна площа житлових та нежитлових будинків, на які видано дозволи) в Україні у 2020 р. – І кв. 2024 р., тис. м2. Джерело: дані Державної служби статистики України; оцінка Pro-Consulting


Основними видами нежитлового будівництва останніми роками є торгові й промислові будівлі та склади. Проте у 2023–2024 роках усе більше компаній заявляють про наміри будівництва нових виробничих потужностей у різних галузях промисловості, що сприятиме утриманню високої частки нежитлового будівельного сегмента.
Обсяг будівельних робіт із реконструкції поки не досягнув довоєнних показників після падіння у 2022 році, проте демонструє стабільну динаміку зростання у поточному періоді.Обсяг виконаних будівельних робіт із реконструкції в Україні у 2020 р. – І кв. 2024 р.
у грошовому виразі, млрд грн. Джерело: дані Державної служби статистики України; оцінка Pro-Consulting

Зростання споживчого ринку стимулює розвиток виробництва сухих будівельних сумішей в Україні і відповідно загального внутрішнього ринку.
До початку повномасштабного вторгнення близько 95% сухих будівельних сумішей виготовлялися в Україні. Основні виробники представлені філіями іноземних компаній (Knauf, Ceresit, KREISEL, ACTU), які прийшли в Україну ще наприкінці 90-х із власними технологіями, рецептурами та стандартами ведення бізнесу. Наявна сировинна база України та попит на сучасні будівельні матеріали сприяли розвитку таких підприємств. Впроваджені потужності дозволяли забезпечувати як внутрішні потреби ринку, так і експортувати високоякісні суміші до найближчих країн-партнерів (Молдова, Польща та інші).
Серед найбільших виробників цементних продуктів українського походження слід зазначити компанію «Термінал-М», що входить до складу групи підприємств «Ковальська» (сухі будівельні суміші під торговою маркою Siltek).
Виробничі потужності розташовані здебільшого поряд із місцями видобутку основних видів сировини — родовищ гіпсу, вапняку, глини, доломіту. Мапа виробництва простягалася від Донбасу до західної України, тож окупація територій та руйнація внаслідок обстрілів у 2022 році призвели до втрати близько 30 % виробничих потужностей. Однією з найбільших втрат стала окупація Донеччини та Херсонщини, знищення заводу Knauf, який виготовляв до 400 тис. тонн сухих будівельних сумішей, та потужностей підприємства «Полімін». Наразі компанії розвивають виробництво на своїх підприємствах у центральній та західній частинах України, продовжують виготовлення та поставку будівельних матеріалів на ринок, частково імпортують товари власної ТМ для забезпечення наявного попиту.

Поступове відновлення виробничих потужностей, у тому числі за рахунок релокації підприємств, та підвищення цін на продукцію через інфляцію і валютні коливання сприяли зростанню ринку у вартісних показниках. За даними операторів ринку, середня вартість будівельних матеріалів збільшилася на 15-80%. Показник для сухих будівельних сумішей називають у межах 40% від довоєнних цін. Таким чином, за оцінками, у 2023 році обсяг ринку сухих будівельних сумішей на цементній основі зріс на 68% від показників 2022 року, до 4,7 млн грн.

2222

333

444

Експортний потенціал


У 2023 році Україна експортувала сухі будівельні суміші у 37 країн світу на суму $2,5 млн, за перше півріччя 2024 року обсяги експорту суттєво зросли, перевищивши показник минулого року в 1,5 рази (6 міс. 2023 р. — $1,43 млн, 6 міс. 2024 р. — $2,2 млн).
Основними країнами експорту 2023 року є Молдова (34,7%, $0,86 млн), Польща (15,6%, $0,37 млн) та Латвія (12,5%, $0,31 млн). У 2024 році лідери експорту залишилися майже без змін, проте Молдова наростила обсяги ($1,22 млн), частка Польщі скоротилася до 9,5% ($0,21 млн).z

Сухі цементні суміші у 2022–2023 роках постачали в основному у Латвію (99,4% протягом зазначеного періоду). Загальний обсяг експорту у 2023 році виріс майже удвічі від показника першого року війни, до близько $310 тис. У першому півріччі 2024 року основним експортним напрямком став Туркменістан (96,4%).

Серед основних постачальників продукції за кордон у 2023 році — ТОВ ВКФ «МВА» (ТМ ELF DECOR), ТОВ «Енерго Композит» (тампонажні суміші Cement mix Cem для цементування свердловин), ТОВ «НВП «Укрвермікуліт» (ТМ Bauwer), ТОВ «КРАЙЗЕЛЬ — Будівельні Матеріали» (ТМ Крайзель) та ТОВ «Фомальгаут-Полімін» (ТМ Полімін).Тож Україна має перспективи нарощування обсягів експорту, у тому числі за рахунок нових проєктів виробництва, запланованих до реалізації у 2024-2025 роках.

 

Перспективи розвитку галузі


Будівельний ринок навіть в умовах повномасштабної війни демонструє поступове відновлення і основні виробники будівельних матеріалів вуже працюють на перспективу, втілюючи в життя плани з розширення наявного виробництва та створення нових потужностей. Усі перспективні проєкти, за словами представників таких підприємств, розраховані як на забезпечення поточних потреб ринку, так і на стрімке відновлення та розбудову України після закінчення війни.
Станом на вересень 2024 року в Україні вже реалізуються декілька проєктів будівництва нових заводів із виробництва сухих будівельних сумішей та озвучені проєкти з нарощування потужностей.
666У 2023 році розпочато будівництво заводу сухих будівельних сумішей французької групи компаній Saint-Gobain у Тлумацькому районі Івано-Франківської області. За даними компанії, запланований обсяг виробництва — 60 тис. тонн на рік, інвестиції складають 9 млн євро. Компанія планувала вийти на проєктну потужність у 2024 році. Також про плани запуску нової гілки виробництва сухих будівельних сумішей повідомляли представники ПрАТ «Івано-Франківськцемент», які мають наміри частково закрити дефіцит у гіпсових сумішах, що виник після втрати потужностей Донеччини. У Львівській області виходить на фінальний етап будівництво нового заводу KREISEL. Це проєкт ТОВ «КРАЙЗЕЛЬ — Будівельні Матеріали», що входить до складу німецького концерну FIXIT GRUPPE та вже має завод у Київській області. Львівський проєкт був розпочатий ще у 2021 році. За даними компанії, наразі завершено процес будівництва, розпочинається етап монтажу обладнання та благоустрою. Запланована потужність – дві виробничі лінії, загалом 400 тис. тонн на рік широкого асортименту будівельних сумішей, що зможуть забезпечити попит на споживчому ринку в сучасних та інноваційних будівельних матеріалах.

55Німецька компанія MC-Bauchemie повідомила про наміри розширення виробництва сухих будівельних сумішей у місті Березані Київської області. Компанія планує поповнити асортимент полімерцементними сумішами для конструкційного ремонту бетону, топінгами для промислових підлог, гідроізоляційними матеріалами та клеями для плитки. Озвучена сума інвестицій складає 1,5 млн євро, заплановані терміни запуску лінії — кінець 2025 року.
Враховуючи, що споживчий ринок сухих будівельних сумішей представлений у сегментах споживання як промислового, так і приватного будівництва, реалізація товару здійснюється через різні канали, у тому числі будівельні магазини. Наразі в Україні стартувала програма «Національний кешбек», до якої долучилися виробники різних видів продукції.
Таким чином, можна зазначити, що український ринок сухих будівельних сумішей демонструє стійкість і має значний потенціал розвитку. Інноваційні розробки закордонних компаній активно впроваджуються на підприємствах України, оскільки наявна сировинна база забезпечує економічне виробництво, допомагає знизити логістичні витрати та запропонувати ринку конкурентні ціни на сучасні будівельні рішення.

 

Оцінка споживачів


Основними споживачами сухих будівельних сумішей виступають будівельні компанії, що надають послуги зі зведення та ремонту приміщень різного призначення. Асортимент продукції на ринку представлений у різних цінових категоріях, тож споживачі мають можливість вибору товару, виходячи з бюджету будівництва чи ремонту. Проте основними загальними критеріями вибору сухих будівельних сумішей для споживачів є стабільна висока якість, легкість приготування та використання.
Також для споживачів часто є важливимою наявність продукції різного призначення одного виробника в точці продажу. Забезпеченість максимально широкої лінійки будівельних матеріалів притаманна для зазначених великих гравців і є орієнтиром для інших компаній, що прагнуть розвитку на ринку сухих будівельних сумішей.

Рейтинг марок / брендів сухих будівельних сумішей у розрізі найчастішого використання в роботі, кількість респондентів. Джерело: дані Державної служби статистики України; оцінка Pro-Consulting

888
Оцінка від гравців ринку


Як бачимо, ринок сухих будівельних сумішей (СБС) продовжує активно розвиватися, зберігаючи стійке зростання попиту на продукцію високої якості, екологічно чисті рішення та технологічні інновації. Представники ключових компаній галузі відіграють важливу роль у формуванні тенденцій і розвитку ринку, відображаючи різні підходи до виробництва, розробки нових продуктів та стратегії просування.
Для повноти оцінки ситуації з виробництва та споживання СБС ми провели заочний круглий стіл із представниками компаній ринку сухих будівельних сумішей, які поділилися своїм баченням поточного стану ринку, його проблемами та перспективами.

На питання відповідали:
Олена Подолянчук, директорка з маркетингу ТОВ «КРАЙЗЕЛЬ — Будівельні Матеріали»;
Уляна Грибик, фінансова директорка ACTU;
Віталій Северин, директор із розвитку бізнесу ТОВ «ЮДК»;
Богдан Рублюк, комерційний директор ТОВ «Фомальгаут-Полімін».

 Як Ви оцінюєте обсяг внутрішнього ринку СБС за підсумками 2023 року та першої половини 2024 року? Яку частку в цій оцінці займають різні види СБС (цементні, гіпсові, СБС економ- або преміумкласу тощо)?

Олена Подолянчук:
— За підсумками 2023 року обсяг внутрішнього ринку сухих будівельних сумішей на цементній основі склав 839,5 тис. тонн, що демонструє зростання на 30,8% у порівнянні з 2022 роком. Уже за перші 8 місяців 2024 року (січень – серпень) ринок зріс ще на 4,5% і досягнув 571,5 тис. тонн проти 546,8 тис. тонн за аналогічний період минулого року.

Уляна Грибик :
— ACTU — молода компанія, яка розпочала свою роботу в лютому 2024 року. Ми, звичайно ж, моніторимо ринок СБС, проводимо внутрішній аналіз. Проте надавати оцінку ринку СБС наразі не готові.

Віталій Северин:
— Обсяг ринку СБС за 2023 рік орієнтовно 1180 тис. тонн, із них гіпсових близько 370 тис. тонн. За 2024 рік ми маємо досить суперечливі дані як від самих виробників, так і від маркетингових агенцій, але в цілому до травня 2024 року спостерігалося невелике зростання ринку, а з червня 2024-го ми відмічаємо різкий спад ринку СБС.

Богдан Рублюк:
— Загальний обсяг ринку сухих будівельних сумішей за перші три квартали 2024 року демонструє поступове відновлення після складного періоду 2022-2023 років. Загальний обсяг ринку СЦС + СГС 951,1 тис. тонн/5 790,9 млн грн (тут і далі інформація за аналітикою aim.ua). При цьому сухі будівельні суміші на цементній основі складають обсяг 658,3 тис. тонн та 3 732,6 млн грн, що дорівнює частці на ринку сумішей 69% та 65% відповідно. Приріст до попереднього року склав: тонни/грн +3.1% та +6.4% відповідно. Сухі будівельні суміші на гіпсовій основі: обсяг 292,8 тис. тонн та 2 058,3 млн грн, частка на загальному ринку сухих сумішей: в тоннах 31%, у гривнях 35%, скорочення за рік: тонни/грн -3,6% та -2,9%.
Український ринок сухих будівельних сумішей стикається із серйозними викликами, які стримують його розвиток та обмежують конкурентне середовище:
1. Зростання дешевого імпорту. Постачання гіпсових сумішей із Туреччини негативно позначається на показниках національних виробників, які змушені конкурувати з дешевшою продукцією.
2. Тиск великих міжнародних компаній. Світові гіганти, такі як Saint-Gobain, продовжують розширювати свою присутність в Україні, відкриваючи нові заводи. Це створює складні умови для малих і середніх українських виробників, яким важко змагатися на рівних.
3. Домінування на ринку гіпсових сумішей одного гравця. Значну частку ринку (близько 51%) утримує Knauf, що обмежує можливості розвитку для національних компаній через високий рівень монополізації.
Ці фактори підтверджують необхідність пошуку рішень для підтримки національних виробників, збереження конкурентного балансу та стимулювання здорового розвитку ринку гіпсових сумішей в Україні.
Зважаючи на бюджетні обмеження споживачів, наразі не час матеріалів преміумкласу, але можемо відзначити недовіру споживачів до економпродуктів національних виробників, адже всі вимагають високої якості, тому збільшення попиту на економсегмент ми не прогнозуємо.
За підсумками 2023-го та трьох кварталів 2024 року ринок сухих будівельних сумішей в Україні продовжує відновлюватися, хоча його обсяг залишається значно нижчим через наслідки війни. Попит зростає на «преміум» суміші, але сегмент «економ» залишається ключовим через бюджетні обмеження споживачів.

 Чи спостерігалися останнім часом зміни у структурі попиту вітчизняного ринку СБС? Які?

Олена Подолянчук:
— Останнім часом на ринку спостерігаються зрушення у структурі попиту: зростає інтерес до високоякісних та довговічних матеріалів, що обумовлено зростаючою довірою до іноземних брендів, які зарекомендували себе стабільною якістю за доступними цінами.

Уляна Грибик:
— Попит залежить від сезону та від акційних пропозицій. З досвіду ACTU бачимо, що навесні та влітку популярними були суміші для укладання плитки, а з настанням осені зріс попит на продукцію для фасадних робіт: утеплення, вирівнювання стін тощо. Знижки також відіграють велику роль — якщо ми надаємо вигідні пропозиції, попит на продукцію зростає в кілька разів.

Віталій Северин:
— Структура попиту за категоріями товарів майже не змінилася, але ми бачимо, що кінцевий споживач усе більше намагається зекономити.

Богдан Рублюк:
— Останнім часом структура попиту на ринку сухих будівельних сумішей (СБС) в Україні зазнала суттєвих змін, спричинених економічною ситуацією та потребами відбудови країни:
• зростання попиту на матеріали для теплоізоляції: споживачі все більше орієнтуються на енергоефективні рішення, що пов’язано з необхідністю підвищення енергозаощадження в будівлях;
• попит на бюджетні суміші: через фінансові обмеження у багатьох проєктах значна частина споживачів віддає перевагу економічним варіантам;
• зростання інтересу до преміумпродуктів: приватні забудовники, попри загальні тенденції, усе більше шукають довговічні та високоякісні матеріали, які забезпечують надійність і комфорт;
• попит на інноваційні продукти: оновлення стандартів будівництва та впровадження нових технологій стимулюють інтерес до сучасних рішень у будівельній галузі.
Крім того, ринок поступово переходить до бюджетного та фондового формату збуту. Основна частка споживання зміщується в бік фондів відновлення та держфінансування, тоді як індивідуальні споживачі та майстри відіграють меншу роль.
Ці тенденції відображають адаптацію ринку до нових економічних і соціальних викликів, одночасно визначаючи напрями його подальшого розвитку.

  Хто з операторів українського ринку СБС займає лідируючі позиції на ринку? За рахунок чого?

Олена Подолянчук:
— За підсумками 2023 року серед лідерів на ринку СБС на цементній основі — компанії Henkel, Polimin, KREISEL, Siltek та Baumit. Важливо зазначити, що відповідна тенденція зберігається і цього року.

Уляна Грибик:
— Серед лідерів можна виділити такі бренди, як Henkel, KREISEL та Siltek. Вони вже давно на ринку і мають високу довіру споживачів. Клієнти обирають їх навіть без врахування вартості, орієнтуючись на репутацію та якість, бо бренди завоювали довіру клієнта.

Віталій Северин:
— Трійка лідерів у СБС на цементному в’яжучому не змінилася: 1 місце — Henkel, 2 — «Полімін», 3 — KREISEL. Ці компанії присутні на ринку України вже багато років, вони мають своїх постійних клієнтів і реалізують свою продукцію в різних цінових категоріях. У виробництві гіпсових СБС незмінним лідером є «Кнауф Україна». Незважаючи на втрату виробничих та сировинних потужностей, компанія змогла реорганізувати ланцюги постачання та налагодити нові виробництва в Україні. Друге місце у продажах гіпсових СБС займають продукти турецьких виробників, третє місце — «Крумікс» (підрозділ ПрАТ «Івано-Франківськцементу»), який має дуже амбітні плани за рахунок нових виробничих потужностей та наявності власної сировини.

Богдан Рублюк:
— Трійка лідерів на ринку сухих цементних сумішей у 2024 році залишається незмінною: Henkel, Polimin та KREISEL. Далі слідують такі великі гравці, як Siltek, Baumit, Anserglob, Ferosit; і далі інші, які наразі демонструють тенденцію до скорочення виробництва. Проте важливо зазначити, що, враховуючи виключно національних виробників, — ТМ POLIMIN посідає перше місце. Трійка лідерів на ринку гіпсових сумішей цього року теж залишилася незмінною. Половина ринку контролюється Knauf Gips, далі йдуть турецькі виробники та Krumix.
Наша компанія цього року запустила нове виробництво гіпсових сумішей на заводі в Києві, за новими рецептурами. Наразі відбувається процес налагодження логістичного ланцюжка в постачанні сировини та готової продукції. У планах — будівництво нового гіпсового заводу в західному регіоні України.
Чинники успіху лідерів ринку:
• інвестиції у виробничі потужності, включаючи сучасні заводи;
• локалізація виробництв біля місць видобутку сировини, що зменшує витрати на виробництво;
• розширення асортименту, особливо у сегментах «преміум» і спеціалізованих сумішей;
• підтримка інноваційних технологій для підвищення ефективності матеріалів.
Поточна ситуація на ринку підкреслює важливість адаптації до змін в економіці та потребах споживачів, а також необхідність відновлення та реконструкції інфраструктури після бойових дій.

 Хто є на сьогодні найактивнішим споживачем СБС? Які види СБС (цементні, гіпсові, СБС економз або преміумкласу тощо) користуються у вітчизняного споживача великим попитом? Чому?

Олена Подолянчук:
— Основними споживачами СБС залишаються професійні будівельні компанії та «напівпрофесійні» будівельні бригади (майстри, виконроби). Компанія «КРАЙЗЕЛЬ» проводила дослідження у 2023 році, де було питання про цінову політику компанії і як це впливає на вибір споживача. Професійні майстри цінують передусім технічні характеристики продуктів, тоді як кінцеві споживачі, які проводять ремонт самостійно, приділяють більше уваги співвідношенню якості та ціни. Іноземні компанії Henkel, KREISEL і Baumit користуються довірою професіоналів завдяки своїй якості та помірним цінам.

Уляна Грибик:
— З наших спостережень попит на продукцію залежить від регіону та активності будівництва там. Наприклад, у Києві, Закарпатті та Івано-Франківську люди готові платити за преміумпродукцію. Тоді як в областях із меншими темпами будівництва споживачі більше орієнтуються на продукцію економсегмента. Щодо видів, то найпопулярнішими є суміші на цементній основі, вони переважають на ринку.

Віталій Северин:
— Споживання цементних СБС традиційно вдвічі вище. ніж гіпсових. З приводу розподілення СБС на «економ» та «преміум» — це досить умовне позначення, адже ринок СБС дуже динамічний і висококонкурентний — як і у зміні продуктів, так і у зміні цін.

Богдан Рублюк:
— Найактивнішим споживачем сухих будівельних сумішей в Україні сьогодні є сегмент B2B (бізнес для бізнесу), зокрема, компанії, що займаються будівництвом та реконструкцією. Цей сегмент охоплює як великі будівельні підприємства, так і дрібних підрядників. Значну роль також відіграють державні замовлення (B2G) на відбудову пошкодженої інфраструктури. Приватні споживачі (B2C) стають активнішими через збільшення попиту на дрібний ремонт і реконструкцію житла.
Попит на різні типи СБС залежить від потреб та бюджету. Найбільш популярними залишаються цементні суміші завдяки їхній універсальності та доступності. Гіпсові СБС популярні для внутрішніх робіт через легкість застосування та екологічність. Продукти преміумкласу вибирають для високоякісного оздоблення, тоді як продукти економкласу задовольняють потреби в доступному ремонті. Пріоритетними критеріями вибору є перевірений виробник, який гарантує якість, технічні характеристики конкретного продукту, а також важливим залишається співвідношення ціни та якості.
Попит на СБС в Україні має потенціал для подальшого зростання, особливо в контексті відновлення інфраструктури після завершення бойових дій, що передбачає масштабні будівельні роботи.

 Чи змінилися критерії вибору СБС у вітчизняного споживача? На що він орієнтується, вибираючи СБС продукцію?

Олена Подолянчук:
— Для професійних будівельників головними критеріями залишаються надійність бренду та якість продукції, тоді як кінцеві споживачі, окрім якості, орієнтуються і на доступність товару, що важливо з огляду на зниження купівельної спроможності.

Уляна Грибик:
— Клієнти орієнтуються на якість і ціну. Ці критерії незмінні.

Віталій Северин:
— Ми бачимо все частіше, що клієнт намагається зекономити. Але багато клієнтів продовжують користуватися тими матеріалами, до яких уже звикли і в яких вони впевнені.

Богдан Рублюк:
— Сучасний споживач орієнтується на брендову репутацію виробника, якість та технічні характеристики, економічність та зручність використання і, звісно ж, на ціну продукту. Важливу роль відіграє наявність професійної технічної підтримки: можливість легко звернутися за консультацією з приводу продукту і швидко її отримати. Також сьогодні велике значення мають рекомендації від спеціалістів: виконробів, будівельників та дизайнерів. Саме тому компанії, які активно працюють із професійною спільнотою, отримують конкурентну перевагу.

 Чи змінювалися ціни на СБС протягом 2023 року – І півріччя 2024 року? Чи очікується підвищення цін на СБС надалі? Чим це буде обумовлено?

Олена Подолянчук:
— Упродовж 2023 року та першої половини 2024 року спостерігалося зростання цін на СБС, що було зумовлено подорожчанням сировини, особливо від європейських виробників, труднощами з логістикою, зокрема, через блокування кордонів, а також зростанням витрат на транспортування. Збереження цих факторів може призвести до подальшого подорожчання продукції.

Уляна Грибик:
— Ціни зростали впродовж цього періоду. Вони зростають через те, що сировина закуповується за кордоном, відповідно вона залежить дуже від курсу валют. А росте курс — збільшується вартість сировини, відповідно виробники змушені піднімати ціну на продукцію.
ACTU 80% сировини, а саме пісок та мінеральний порошок, постачає від партнерської компанії «Агробудсервіс». Вони мають змогу виготовляти понад 1 млн тонн продукції щорічно. У них є обсяги сировини, які можуть задовольняти потреби як партнерської компанії ACTU, так і інших клієнтів. Це дозволяє нам не так сильно бути залежними від імпортної сировини. Утім, хімічні добавки, які необхідні для виготовлення, вартість енергоресурсів, логістики — це теж впливає на ціну сумішей.

Віталій Северин:
— Вартість суттєво зросла і зростатиме у майбутньому. На це впливають ціни на сировину — ув першу чергу на цемент, гіпс, пісок. Також є імпортна складова — у сумішах використовуються добавки, які в Україні не виробляються: різні водоутримуючі добавки, модифікатори реології тощо.

Богдан Рублюк:
— Ціни на сухі будівельні суміші в Україні у 2023 році – першій половині 2024 року зазнали певних коливань. Основними причинами були зростання вартості сировини, енергоносіїв і транспортних витрат. Наприклад, через підвищення цін на електроенергію та паливо виробничі витрати зросли, що вплинуло на кінцеву ціну продукції. Також вплив мали логістичні труднощі через війну та скорочення виробничих потужностей у східних регіонах країни, що раніше виробляли значний обсяг продукції.
Очікується подальше зростання цін у зв’язку з високою вартістю відбудови інфраструктури після завершення бойових дій, збільшенням попиту на будівельні матеріали та можливою інфляцією. Водночас висока конкуренція на ринку може частково стримати темпи зростання цін, особливо серед продукції виробників, які відкрили нові заводи та мають недозавантаження виробництва. Проте всі виробники сьогодні зосереджені на підтримці доступного рівня вартості для внутрішнього ринку.
Таким чином, ціни на СБС зростатимуть, але темпи цього процесу залежатимуть від розвитку геополітичної ситуації, від якої значною мірою сьогодні залежить наша країна, від розвитку подій на фронті, від макроекономічної стабільності, розвитку внутрішнього виробництва, а також від впливу міжнародних проєктів підтримки реконструкції та відновлення України.

 З якими проблемами доводиться стикатися операторам вітчизняного ринку СБС сьогодні?

Олена Подолянчук:
— Війна створює значні виклики для операторів ринку: дефіцит кваліфікованого персоналу, мобілізаційні обмеження для чоловіків, перебої в електропостачанні, зростання цін на енергоносії та сировину, логістичні труднощі, економічний спад і зниження купівельної спроможності, зменшення активності на ринку нерухомості.

Уляна Грибик:
— Крім того, що я назвала вище, можна додати також високу конкуренцію в ніші. На ринку присутні й іноземні виробники з великими інвестиціями. Також є проблеми з кадрами: важко знайти кваліфікованих працівників, особливо водіїв. Це робота, яка потребує фізичної сили та витривалості, бо мова йде не тільки про доставку, а й про розвантаження тощо.

Віталій Северин:
— Перенасичення виробничими потужностями СБС (навіть за умови врахування втрачених) на фоні різкого зменшення попиту. Наприклад, потужності з виробництва цементних СБС завантажені на 35-40% від загального обсягу по Україні.

Богдан Рублюк:
— Оператори ринку сухих будівельних сумішей в Україні сьогодні стикаються з низкою проблем, серед яких:
• Втрата виробничих потужностей: значна частина підприємств, розташованих у східних і південних регіонах, постраждали через воєнні дії або окупацію. Це суттєво зменшило обсяг внутрішнього виробництва.
• Логістичні труднощі: порушення транспортних шляхів і зростання вартості логістики вплинули на постачання сировини та розподіл готової продукції. Це також ускладнює виконання великих замовлень, зокрема, для інфраструктурних проєктів.
• Дефіцит кваліфікованих кадрів: через мобілізацію та вимушену міграцію значна частина кваліфікованих працівників залишила свої посади. Це створює труднощі як у виробничій, так і в будівельній галузі.
• Економічна нестабільність: зростання цін на енергоносії, необхідність використовувати альтернативні та дорогі джерела енергії у зв’язку з тривалими відключеннями електроенергії, інфляція та складні умови для інвестицій впливають на вартість виробництва та кінцеву ціну продукції.
• Зменшення попиту на деякі види продукції: попит на преміумпродукти скоротився через обмеження бюджету споживачів. Більшість зосереджується на доступних рішеннях, що впливає на прибутковість виробників.
• Конкуренція з імпортом: хоча частка імпорту на ринку невелика, він заповнює вузькоспеціалізовані ніші, що змушує місцевих виробників адаптувати свої пропозиції або знижувати ціни.
Попри ці виклики, усі оператори ринку зосереджуються на адаптації до нових умов, включно з оптимізацією виробництва, розробкою конкурентоспроможної продукції та підготовкою до періоду активної відбудови після завершення війни.

 На які плани розвитку орієнтується Ваша компанія в найближчому майбутньому? Чи плануєте збільшити свою частку на ринку, розширити виробничі потужності тощо? За рахунок чого це відбуватиметься?

Олена Подолянчук:
— Попри складні умови, наша компанія продовжує розвиватися динамічніше, ніж ринок загалом. Наша материнська компанія вірить в нас і в майбутнє України й, незважаючи на воєнний стан та всі пов’язані із цим ризики, інвестує в будівництво новітнього інноваційного заводу, який буде найбільш технологічним та найбільшпотужним на ринку України. Загальна кількість інвестицій — 14 млн євро, потужність виробництва — 440 тис. тонн на рік. Ми були першою німецькою компанією, яка отримала страхові гарантії на будівництво заводу від німецького уряду під час війни. Це дозволить нам суттєво зміцнити наші позиції на ринку.

Уляна Грибик:
— ACTU — молоде виробництво. Тому ми наразі сфокусовані на тому, щоб вдосконалити наявне виробництво сухих будівельних сумішей і вийти на нові регіональні ринки. Надалі плануємо розширити асортимент та збільшити виробничі потужності. У перспективі хочемо запустити окрему лінію для виробництва сумішей на гіпсовій основі.

Віталій Северин:
— Компанія «ЮДК» — це перша компанія на ринку України, яка надає для наших клієнтів унікальну пропозицію — UDK wall system. Це комплексна стінова система, яка складається з газобетонних виробів (блоків та у-блоків) і цементних сумішей власного виробництва під одним брендом, яких цілком достатньо для того, щоб побудувати будинок та виконати його оздоблення. Це станом на сьогодні.
У наших планах виробляти також інші будівельні матеріали високої якості, які б повністю задовольняли потреби забудовників. Ще одна значна та унікальна деталь — ми реалізуємо свою продукцію з доставкою на будівельні майданчики наших клієнтів.

Богдан Рублюк:
— ТОВ «Фомальгаут-Полімін» активно розвивається і демонструє стійке зростання, попри складні сучасні умови, включаючи пандемію COVID-19 та війну. Щороку компанія інвестує щонайменше 2-3 млн доларів у розвиток виробничих потужностей, ми розвиваємо (розширюємо, змінюємо, адаптовуємо) асортименту лінійку продуктів, розвиваємо та розширюємо канали збуту продукції.
Наприклад, у 2024 році ми запустили гіпсове виробництво, розширили лінійку преміальних клеїв для облицювання, створили нову лінійку пін та герметиків, проінвестували лакофарбове виробництво, випустили низку нових матеріалів для внутрішнього оздоблення.
Надалі ми плануємо тримати лідируючі позиції та збільшувати свою частку на ринку цементних сумішей. Зайняти свою нішу на ринку гіпсових сумішей і завоювати суміжні ринки: акрилові суміші, фарби, піни, герметики тощо. Реалізація цих планів буде здійснюватися через будівництво нових виробничих ліній та модернізацію наявних заводів, розвиток системи мотивації партнерів, посилення маркетингової активності.
Плани ТМ POLIMIN як національного лідера серед виробників СБС) амбітні, але цілком реальні.

 Ваші прогнози щодо того, як розвиватиметься загалом вітчизняний ринок СБС у найближчі кілька років?IMG 9530 2

Олена Подолянчук:
— Ми віримо в перспективи нашої країни та нашого ринку. Сподіваємося, що швидке закінчення війни створить можливості для економічного зростання, відновлення інфраструктури та підвищення купівельної спроможності населення. Це стане основою для подальшого розвитку ринку СБС в Україні.

Уляна Грибик:
— Коли в країні війна, складно щось планувати, тим паче на роки. Ситуація на ринку залежить від ситуації у країні загалом. Перемога та завершення війни стануть стимулом для розвитку будівельної галузі, що забезпечить роботу для всіх і розвиток галузі. Але спрогнозувати, коли це станеться, наразі неможливо. Тому важливо працювати на перемогу та підтримувати Збройні сили України. Від цього залежить і те, що буде з ринком СБС у майбутньому.

Віталій Северин:
— Прогнози цілком залежать від розвитку бойових дій та ситуації в країні. Ми постійно підтримуємо наших захисників і віримо в нашу Перемогу. Ми продовжуємо інвестувати у власне виробництво найкращих продуктів та унікальний якісний сервіс для наших споживачів.

Богдан Рублюк:
— ТОВ «Фомальгаут-Полімін» вірить у досягнення домовленостей щодо встановлення миру на умовах України, що стане важливим кроком до масштабної відбудови країни. Це позитивно вплине на будівельну галузь, збільшивши її частку у ВВП з поточних 3% до прогнозованих нами 6-7%.
Основними драйверами зростання частки ВВП будівельної галузі стануть відновлення інфраструктури, модернізація житлового фонду та підвищення попиту на енергоефективні рішення. Активна термомодернізація житлового фонду та систем утеплення фасадів, як це раніше відбувалося у Польщі та країнах Балтії, сприятиме зростанню ринку сухих будівельних сумішей. Проте очікується нестача кваліфікованих кадрів, що може призвести до необхідності залучення іноземної робочої сили.
Реалізація відновлювальних проєктів стане можливою завдяки міжнародній підтримці, іноземним інвестиціям, а також використанню заморожених активів російської федерації.
ТМ POLIMIN продовжує інвестувати в інноваційні рішення та розвиток виробництва, активно сприяючи відновленню будівельної галузі та економічному відродженню України.


Матеріал підготовлено за сприяння Pro-Consulting, української консалтингової компанії, лідера у сфері аналітики, маркетингових досліджень ринків, розробки стратегій, експортного та фінансового консалтингу; консультанта в залученні грантів.

Ще нове на сайті: