Майже три десятки випускниць будівельних навчальних закладів взяли участь у навчальній програмі «Кар’єрний маршрут: мрій, плануй, реалізуй» проєкту EdUP. Отримані знання та навички допомогли дівчатам визначитися із покликанням і в майбутньому сприятимуть кар’єрному зростанню. Про нюанси програми, партнерство із журналом Prof Build і плани переможиць — у нашій статті.
У сучасному конкурентному середовищі освіта сама по собі вже не гарантує успішного працевлаштування. Нині роботодавці цінують не лише професійні знання, а й «м’які» навички — soft skills, які допомагають презентувати себе, ефективно працювати у команді, розвиватися та будувати кар’єру. Водночас тенденція щодо швидких змін правил гри у світі професій вимагає від майбутніх фахівців уміти критично оцінювати свої здібності, інтереси й кар’єрні перспективи, знаходити вакансії та можливості для підвищення кваліфікації. Учасницям навчальної програми проєкту EdUP «Кар’єрний маршрут: мрій, плануй, реалізуй» випала нагода опанувати корисні знання і навички. У навчанні взяли участь 28 здобувачок будівельних професій випускних курсів із 14 закладів освіти.
Цілі та сенси
Навчальна програма була дуже насиченою, адже організатор мав амбітну мету: надати учасницям знання та імпульс до професійного саморозвитку. Навчання тривало майже три місяці і відбувалося у різних форматах: офлайн, онлайн та індивідуальні менторські зустрічі. Стартувало навчання у Києві в форматі інтерактивного офлайн-тренінгу. В атмосфері довіри та взаємодії учасниці досліджували свої сильні сторони та зони росту, виявляли приховані таланти, визначалися з особистими та професійними цінностями, а також мали нагоду познайомитися з успішними представницями будівельної галузі. Другий блок навчання відбувався у форматі онлайн-зустрічей, які спонукали учасниць шукати відповіді на питання: «Ким я хочу стати?», «Де я хочу бути?», «Що мені для цього потрібно?». Під час занять студентки працювали над створенням власного іміджу в соцмережах, опановували навички пошуку роботи, підготовки до співбесіди та її проходження. Також учасниці навчалися визначати короткострокові та довгострокові цілі, оцінювати наявні ресурси для їхньої реалізації, а на заняттях з основ фінансової грамотності — планувати та розпоряджатися особистим бюджетом, шукати необхідні ресурси та ефективно їх застосовувати для досягнення цілей у підприємництві.
Наближено до реальності
Третій блок навчання відбувався в Івано-Франківську. Під час тренінгу учасниці створили самопрезентації та пройшли тренувальні інтерв’ю з експертками бізнесу. Також дівчатам влаштували фотосесію для створення професійних портфоліо. Яке ж навчання без екзамену? Кульмінацією проєкту стала самопрезентація учасниць перед журі, під час якої дівчата представили свої сильні сторони та досягнення, поділилися планами. Члени журі моделювали реальні сценарії працевлаштування і надали кожній учасниці рекомендації. До складу журі увійшли лідери бізнесу та експерти галузі: керівник школи майстрів компанії «Капітель» Максим Хмельовський, директорка з інтеграції бетонного бізнесу в Україні, голова правління ПрАТ «Миколаївцемент» Ганна Хромова, менеджер національного проєкту «Реформування системи підтримки та розвитку трудового потенціалу» Олег Яцюк, заступниця проєктного менеджера EdUP Юлія Єпіфанова і головна редакторка та засновниця журналу Prof Build Світлана Шах. Експерти зійшлися на думці, що завдяки програмі ринок праці отримає краще підготовлених фахівців, які володіють не лише професійними знаннями, а й необхідними сучасними «м’якими» навичками. По закінченню навчання учасниці отримали сертифікати і пам’ятні подарунки. Журнал Prof Build вручив сертифікати на розміщення інтерв’ю переможицям конкурсу самопрезентацій Анастасії Чорній, Ірині Хауляк і Анастасії Міськовій. Ми розпитали у дівчат про їхні враження від навчання, мрії та плани.
Власний шлях
19-річна Анастасія Міськова закінчує Вище художнє професійно-технічне училище No 5 у Вінниці, прагне займатися мистецтвом і надихати інших, готова до колаборації у різних проєктах. У своєму юному віці Настя зазнала багатьох втрат і переживань. Через бойові дії агресора їй довелося покинути рідне місто Маріуполь і переїхати на Поділля у більш безпечне місце. Коли дівчина оговталася, вступила до училища на спеціальність маляра-реставратора. «У мене був невеликий вибір щодо вступу, адже ми переїхали в нове місто, де не було ні друзів, ні рідних, ні опори і твердого ґрунту під ногами. Усі плани полетіли шкереберть, — розповідає Настя. — Я мріяла навчатися на художника, але у Вінницькому училищі така можливість була лише для випускників 9-х класів. Тож я обрала фах, найбільш дотичний до творчості і який дасть практичні навички для майбутньої роботи».
Різнобарвна індивідуальність
Дівчина вже застосовує набуті в училищі знання та навички на практиці. У її портфоліо — розпис стін пожежної частини та писанок на території лікарні, реставрація художніх творів і скульптур, створення барельєфів на різних об’єктах. Настя брала участь у цих роботах на волонтерських засадах — це її внесок у розвиток міста і вдячність новій громаді, частиною якої вона тепер є. І хоча студентка робить лише перші кроки в цій царині та знаходиться у пошуках власного стилю, її роботи вже отримують схвальні відгуки від поціновувачів, а сама майстриня — пропозиції придбати її картини. У вільний від занять час Анастасія самостійно освоює діджитал-малювання і багато практикує. Також створює декоративні вироби, застосовуючи різні матеріали та техніки. Таким чином вона розширює спектр своїх професійних навичок і водночас звільняється від напруги й стресу. Дівчина переконана, що діджитал-малювання дасть їй більше простору для розвитку творчості та фантазії, а набуті навички — це шанс долучитися до різноманітних цікавих проєктів у багатьох галузях і можливість працювати у зручному режимі, що дуже важливо для творчої особистості. «Мені подобається показувати свої ілюстрації, отримувати відгуки і надихати інших людей до творчості та самовираження», — розповідає Настя.
Пізнати себе
Творчість — це неймовірний простір для самовираження, натхнення та внутрішнього зростання. Проте для творчої людини важливо не лише мріяти і творити, а й тверезо оцінювати реалії життя, зокрема, у сфері професійної діяльності. Адже успіх залежить не лише від таланту, а й від вміння адаптуватися, бачити можливості, навчатися новому і вибудовувати стратегію розвитку. Тому Настя із цікавістю погодилася взяти участь у навчальній програмі EdUP. «Я дізналася багато корисної інформації з різних сфер, отримані знання та навички зможу застосовувати не лише для кар’єрного зростання, а й у різних життєвих ситуаціях, — розповідає дівчина. — Наприклад, я підвищила свою фінансову грамотність, навчилася відділяти бажання від цілей і розставляти пріоритети, правильно розпоряджатися часом і наявними ресурсами. Новий досвід допоможе мені досягти всього, що я вказала у своїй карті мрій і кар’єрній мапі». Для студентки були дуже корисними підготовка до майбутніх співбесід із роботодавцями та створення презентації. Дівчина відзначає, що стала впевненішою у своїх силах, готова працювати як самостійно, так і братися за роботу спільно з колегами. Окрім того, тренінги допомогли їй побачити перспективу розвитку одночасно в різних напрямах. У подальшому вона планує відвідати семінари з комунікації та самоаналізу.
План «Б»
19-річна Ірина Хауляк, випускниця Вищого художнього професійно-технічного училища No 5 у Вінниці, створила портфоліо робіт для професійного старту і готова до конкуренції з представниками протилежної статі.
Prof Build: Ірино, як ти обирала професію і чим плануєш займатися після училища?
— Я з дитинства захоплююся малюванням і мріяла поєднати хобі з роботою. Але під час вступу на спеціальність художника припустилася помилки і не потрапила у перший тур, відтак втратила шанс навчатися на бюджеті. Оскільки у мене не було можливості оплачувати навчання, довелося скористатися планом «Б» — вступити до Вінницького профтехучилища на маляра-реставратора. Після закінчення навчання я планую займатися розписом стін, створювати красиві та унікальні роботи для поціновувачів. Мене надихає творчість інших митців, особливо художників, ба більше — вони надають мені імпульс до життя і стимулюють створювати роботи, які надихатимуть інших. Я розумію, що малюнки на стіні не є життєво необхідними у наш час. Отже, я маю бути готовою до конкуренції та докласти багато зусиль для пошуку замовників — особливо на початку кар’єри. Однак в Україні є люди, які хочуть прикрашати свої оселі чи офіси і мають фінансові можливості.
Prof Build: Ти вже мала можливість попрактикуватися у розписі стін?
— Під час навчання я не гаяла часу і долучалася як волонтерка до різних цікавих проєктів — наприклад, брала участь у реставрації художніх творів і великих скульптур. Зараз я разом з одногрупницею шукаю замовлення, маємо спільно робити для презентації портфоліо. Також я планую восени продовжити навчання на 2D-художника, паралельно із цим займатимуся розписом стін. Окрім малювання, я практикуюся у створенні барельєфів і розвиваюся в інших видах мистецтва: різьбі по дереву, виготовленні масок із пап’є-маше, цифровому мистецтві і створенні малюків на полотнах. Я бачу інтерес до таких робіт, тож сподіваюся, що в майбутньому нові навички стануть у нагоді під час виконання різних проєктів, а отже, я матиму більшу цінність як фахівець.
Prof Build: Конкуренція стимулює до креативності та підвищення рівня майстерності?
— Так, якщо йдеться про добросовісну конкуренцію. Але я мала досвід гендерної дискримінації, коли на практиці, яку ми проходили в училищі, хлопці одразу знайшли собі роботу, а дівчат не хотіли брати. Лише завдяки втручанню майстра нас взяли на практику. Я розумію, що жінки фізично слабші за чоловіків, але у нашій робота фізична підготовка не є необхідною умовою. Дівчата виконують свою роботу не гірше за хлопців, а в деяких аспектах навіть краще. Мені дуже сумно, що інколи роботодавці обирають працівників за статтю, а не за професійністю і досвідом.
Prof Build: Як вважаєш, участь у проєкті EdUP допоможе тобі у досягненні твоїх цілей?
— Я вперше брала участь у чомусь подібному і була щиро здивована якістю проєкту — програмним наповненням і доступним поясненням складних тем, рівнем організації, професіоналізмом і увагою тренерів. Завдяки цьому я зрозуміла, що можу рухатися у двох напрямах, таких як розпис на стінах і 2D-ілюстратор, і видихнула з полегшенням, бо мені не потрібно обирати щось одне. Тренінги допомогли мені визначитися із цілями, оцінити наявні ресурси та показали, як організувати роботу, щоб розвиватися в обох напрямах. Мені дуже сподобалися семінари з фінансової грамотності. Нові навички допоможуть у житті раціонально розпоряджатися ресурсами — як фінансами, так і часом. Нам дали дуже багато корисної інформації на майбутнє — зокрема, як шукати та зацікавлювати клієнтів своїми роботами. Я створила кар’єрний план і вмію формулювати цілі для його реалізації. Зараз мені трішки не вистачає впевненості та досвіду, але я працюю над поповненням портфоліо і найближчим часом додам у нього ще одну роботу — найбільшу з реалізованих. У майбутньому мені було б цікаво відвідати й інші тренінги EdUp.
Свідомий вибір
23-річна Анастасія Чорна, третьокурсниця Київського професійного коледжу цивільного будівництва, має амбітний план: змінити будівельну галузь на краще.
Prof Build: Настю, як ти потрапила у програму і що найбільше запам’яталося?
— Мені подобається навчатися, особливо цікавлять тренінги, пов’язані із професійним та особистісним розвитком. Дізнавшись про відбір студенток нашого коледжу на програму, я сама запропонувала організаторам свою кандидатуру. Я дуже натхненна результатом навчання, адже мені вдалося глибше пізнати себе та дізнатися про свої можливості, сформулювати кар’єрні цілі. Навчання допомогло апгрейдити «дорожню карту» кар’єрного розвитку та створити план дій, у реалізації якого посприяють нові знання і навички. Я сподіваюся, що цінні поради успішних фахівців будівельного ринку допоможуть скоригувати мою стратегію, а нові знайомства відкриють можливості для співпраці.
Prof Build: Що тебе надихнуло обрати будівельну професію?
— До повномасштабної війни я працювала на меблевій фабриці. На жаль, внаслідок обстрілу приміщення було зруйноване і підприємство закрили, тоді я вирішила повернутися до навчання. Будівництво — дуже перспективна галузь: створюються нові робочі місця, будівельні професії набувають популярності серед жінок. Попереду на нас чекає відбудова країни і роботи буде багато. Тому я вирішила обрати цю галузь і вступила у Київський професійний коледж цивільного будівництва на спеціальність штукатур, лицювальник-плиточник, маляр. Після закінчення планую продовжити навчання у профільному виші.
Prof Build: На будмайданчиках дійсно стало більше жінок, проте будівництво досі вважається цариною чоловіків. Що ти про це думаєш?
— Потрібно зламати стереотип про «чоловічі професії» у будівельній галузі, адже йдеться не лише про гендерну рівність, на кону питання економічного розвитку та соціальної справедливості. Але це тривалий процес, який потребує комплексного підходу і зусиль з боку уряду, бізнесу, освітніх закладів та установ і громадських організацій. Перш за все потрібно змінити суспільну думку. Для цього слід знайомити з історіями успіху жінок у будівельній галузі, пропагувати професії та використовувати для цього всі можливості — розміщувати зображення жінок-будівельників у навчальних матеріалах і рекламних кампаніях тощо. Жінки достойні мати рівні із чоловіками можливості щодо оплати їхньої праці, доступу до навчання і кар’єрного зростання. Було б доречно запустити програми підтримки жінок-підприємиць у будівельній галузі та менторські програми, щоб досвідчені фахівчині допомагали молодшим колегам адаптуватися і просуватися у галузі.
Prof Build: У тебе досить широке бачення проблеми.
— Я вважаю, що кожна людина, чим би вона не займалася, повинна замислюватися над своєю місією та внеском у розвиток країни. Будівництво впливає не лише на економіку країни, а й на долі мільйонів українців. Ми зобов’язані подбати про співгромадян, які втратили домівки через війну. Але я прагну глибше розібратися у цій сфері, щоб знайти баланс між забудовою та збереженням довкілля. На жаль, є чимало прикладів бездумного руйнування ландшафтів і зведення багатоповерхівок. Натомість забудовники мають впроваджувати новітні технології та найкращі світові практики щодо сталого виробництва.
Prof Build: Які вміння та знання з інших галузей можуть «підсилити» тебе у професії?
— Жодна професія не існує відокремлено від інших, усі вони перетинаються у певних точках. Раніше я не розуміла, навіщо мені вивчати електротехніку, та нещодавно отримані знання допомогли мені здобути перемогу в конкурсі електриків на Лізі Майстрів. Я тепер знаю, що професія маляра, штукатура, лицювальника-плиточника — це спеціальність, дотична до багатьох інших галузей. Для того, щоб стати професійним будівельником, потрібно мати широкий кругозір і розвивати навички, які не пов’язані з галуззю. Наприклад, просторове уявлення сприяє створенню мікрорайонів, які гармоніюватимуть із навколишнім середовищем, психологія допоможе налагодити роботу з колективом. Також важливо працювати так, щоб стати гарним прикладом для інших. Наші зусилля здатні створювати позитивні зміни, і це залежить від кожного з нас.
Prof Build: Поділишся своїми кар’єрними планами із читачами?
— Я люблю незалежність, тому планую створити власний бізнес. Для цього мені доведеться ще багато чого дізнатися не лише в професійному плані, а й про бізнес і фінанси, маркетинг, менеджмент, а також попрацювати над розвитком таких особистісних якостей, як стресостійкість, винахідливість, уміння працювати в команді. Але я впораюся, бо націлена на успіх.