Як відомо, особливо сильні національні риси характеру, притаманні німцям, полягають у їхній дисциплі- нованості, точності, відмінному плануванню, системному та стратегічному підходу до справ загалом і у підсумку – у респектабельності та прогнозованості результатів діяльності у різних сферах їхнього життя. Отож невипадково десятиліттями поспіль ФРН залишається економічним та політичним локомотивом стабільного розвитку Європейського Союзу та важливим гравцем, до голосу якого прислухаються у світі.
Німецька будівельна промисловість у цьому контексті є показовою. 360 тисяч підприємств із зайнятістю 2,7 млн фахівців створили на кінець 2024 року загальний річний обіг 410 млрд євро. І ця цифра щороку невпинно зростає. При цьому 11 % внутрішнього валового продукту держави спрямовуються на інвестиції у будівельну галузь. Після останньої будівельної рецесії 2006 року будівельні фірми ФРН інвестували понад 101 млрд євро у нове технічне обладнання та системи. Враховуючи ці актуальні дані динаміки розвитку будівельної галузі Німеччини, невипадковим є той факт, що ФРН залишається також і своєрідним законодавцем «мод» у представленні та імплементації нових продуктів й інноваційних технологій у будівництві на європейському ринку. Конкретним втіленням цього є BAU – міжнародний ярмарок архітектури, будівельних матеріалів та будівельних систем, який традиційно, раз на два роки, у січні проходить у столиці федеральної землі Баварії місті Мюнхені в найбільшому виставковому комплексі Messe München. Особливий міжнародний характер підкреслює високий статус виставки. Отож і цього року BAU додала бажаного поштовху для розвитку галузі як мінімум на наступні два роки. Фелікс Паклеппа, генеральний директор Центральної асоціації будівельної промисловості Німеччини (ZDB), наголошуючи на значенні провідної галузевої події, підсумував: «Завдяки ключовим темам трансформації, новим формам житла, а також захисту ресурсів і клімату, BAU 2025 знову задає новаторські імпульси для майбутнього будівництва. Виставка залишається незамінною платформою, на якій виробники, проєктувальники та будівельна галузь працюють разом, щоб забезпечити поступ вперед». І це стосується не лише самої Німеччини, а й країн Європи та інших держав світу і, звичайно ж, України. Адже цього року вперше за 60-річну історію існування BAU частка міжнародних компаній, які брали в ній участь, становила більше половини. 52 % із 2230 експонентів прибули з-за меж Німеччини. З погляду експонентів, крім Федеративної Республіки, на BAU 2025 найбільше були представлені такі країни: Італія, Китай, Туреччина, Австрія, Польща, Бельгія, Швейцарія, Іспанія, Нідерланди та Греція. Україна, хоча й не представлена на BAU 2025 великим об’єднаним національним стендом, як це було зазвичай до повномасштабного вторгнення, мала своїх поважних представників на цьогорічному провідному будівельному ярмарку в Мюнхені. Адже відбудова держави – це справа не одного дня. Відбудову потрібно планувати та реалізовувати не тільки якнайшвидше, а й передусім якісно та ефективно. Тому особлива відповідальність за швидкість та якість цього процесу лежить на керівниках та командах вітчизняних будівельних компаній, які не бояться ухвалювати нестандартні, швидкі та ефективні рішення. Провідний світовий будівельний ярмарок BAU 2025 – якраз вдалий майданчик для налагодження міжнародної співпраці. Адже Україна та неспровокована агресія проти нашої країни – у всіх на вустах. У часи великих викликів і невизначеності BAU – провідна світова виставка архітектури, матеріалів і систем – слугує маяком надії, що демонструє силу в складних економічних умовах і надає впевненості будівельній галузі, незважаючи на непевне економічне середовище, спровоковане жахливою війною, яка досі триває в Україні і зачіпає деструктивним чином економіку не тільки України, але, як наслідок, Європи і всього світу.
Проте побоювання варто перемагати вчинками:
«Очікування щодо BAU 2025 спочатку були слабкими через економічну ситуацію. Однак реакція учасників і відвідувачів виставки однозначно позитивна. BAU надала сміливості та впевненості, особливо в цей час», – відзначив керуючий директор Messe München д-р Райнхард Пфайфер. Хоча тривалість виставки скоротилася цього року на один день, понад 180 000 відвідувачів (у 2023 р. – 190 000 відвідувачів) дізналися про нові продукти та тенденції від 2230 експонентів (у 2023 р. – 2260 експонентів) з 58 країн (у 2023 р. – 49 країн) на повністю заповненому сайті Мюнхенського торгового ярмарку з 13 по 17 січня. На додаток до кількості країн-учасниць міжнародна частка експонентів також досягла нового піку – 52 відсотки. Основна увага BAU 2025 була зосереджена на ключових темах: стійке кліматично безпечне будівництво; трансформація міста / села / району; ресурсоефективність; модульне, серійне, продуктивне будівництво; економне будівництво.
Ці теми відображають дух часу галузі, як підкреслила Андреа Гебхард, президентка Федеральної палати архітекторів: «Цьогорічна виставка BAU показала, що сталий розвиток є не просто метою, а головною настановою для наших дій. Від інноваційних будівельних матеріалів до процесів цифрового планування та інтегративних підходів до міських просторів – різноманітність і якість представлених підходів вражають і, враховуючи їхню актуальність для формування суспільства, повинні й надалі отримувати вагому політичну підтримку на федеральному рівні». Такої ж вагомої підтримки та особливої уваги з боку держави в час війни дуже бажано було б і для наших українських будівельних компаній. Кількість відвідувачів міжнародного будівельного ярмарку BAU 2025 збільшилася до 44 % порівняно з 2023 роком – на попередньому такому заході частка відвідувачів склала 40 %. З боку відвідувачів продовжи- лася тенденція 2023 року: високий рівень участі різних країн. Окрім Німеччини, до лідерів відвідування увійшли: Австрія, Італія, Швейцарія, Польща, Туреччина, Румунія, Китай, Чехія, Іспанія та Хорватія. Адже BAU забезпечує вдале місце і час для інвестиційних рішень, уможливлює вихід на нові міжнародні ринки та сприяє живому діалогу та обміну досвідом. Обійти три величезні павільйони, кожен з яких має шість великих павільйонів з нескінченною кількістю стендів, потребує багато часу і уваги. Але ця інвестиція варта прогнозовано добрих результатів співпраці у майбутньому.